Cel mai bun an? (prima parte)

Educația este începutul rezolvării a numeroase probleme. Cele mai importante lucruri se învață (sau ar trebui să se învețe) în școli: empatie, compasiune, respect. Așadar, pe lângă lecțiile pe care le predăm zilnic elevilor noștri, avem datoria de a îi învăța și VALORILE. Știți cartea Minunea  de R.J. Palacio? După mine, ar trebui citită de fiecare copil (dacă tot e declarat anul 2019 ca Anul Cărții). Fiecare elev e o minune. Fiecare are nevoie de profesorii lui, are nevoie să îi fie descoperit talentul.

În viața noastră de educatori nu toate zilele sunt minunate, dar există ceva minunat în fiecare zi. NOI trebuie să găsim minunea… Cu siguranță, anul 2018 a fost minunat pentru mine.

IANUARIE

În ianuarie, am fost invitată să dau un interviu pentru MICROSOFT Europe. Inițial am refuzat, deoarece engleza mea nu este tocmai perfectă, recomandând alți profesori minunați. Au insistat, convingându-mă că pe mine mă vor, deoarece am fost selectată ca singurul Microsoft Spotlight din Europa Centrală și de Est. Am fost încântată fiindcă munca mea și a elevilor mei a atras atenția colosului MICROSOFT. Interviul a fost distribui pe blogul Microsoft, secțiunea Educație, precum și pe toate canalele Social Media.

FEBRUARIE

În februarie, m-am bucurat de recunoaștere la nivel național și internațional, mass-media națională și internațională mi-a dedicat spațiu important. Am fost invitată la TVR, la emisiunea Pulsul Zilei, la Televiziunea Transilvania și Digi TV. I-am refuzat politicos. Am primit felicitări de la români din țară, dar și din America, Grecia și Singapore. Am înțeles că NIMIC nu poate sta în calea noastră, dacă ne dorim ceva cu adevărat, putem.

Am văzut prea multe exemple negative din învățământ îm mass-media, încât am considerat că e nevoie de o reabilitare a acestuia. Că am fost aleasă și eu ca un model e onorant pentru mine, mai ales că știu (acum) că mi-a fost verificată activitatea didactică în detaliu. Am acceptat să ies în față, făcându-mi publice activitățile, deoarece știu că TREBUIE SĂ FACEM CEVA PENTRU EDUCAȚIA DIN ROMÂNIA.

Asemeni mie sunt extrem de mulți dascăli dedicați, dar care, ca și mine până acum, nu au avut curajul să iasă în față, „să iasă din linie”, cum spunea Claudia Chiru. Prin asta nu înseamnă că mă consider mai bună ca alții, ci doar că am avut curajul să visez măreț și să am încredere în mine. Tot în februarie am aflat că sunt unul dintre cei nouă câştigători ai premiului Global e-Innovation Award – 2017.

MFI premiază, anual, cei mai merituoși oameni din societate şi aduce în faţa opiniei publice cei mai talentaţi membri ai societății în diverse domenii, îi prezintă ca exemple de urmat la nivel național și internațional. Prin e-Innovation Award sunt identificați, recunoscuți și felicitați cei care depășesc mult curriculum-ul și îndatoririle lor într-un mod inovator și inspirator, folosindu-şi întregul potențial creativ și generând o schimbare în sistem prin stabilirea unui exemplu moral și obţinerea de  rezultate concrete.

MARTIE

În martie, am fost invitata președintelui țării la Palatul Cotroceni, invitație pe care nu am putut să o onorez deoarece eram în Singapore, la Summitul educațional E2, alături de peste 300 de educatori din întreaga lume. Acolo, m-am simțit valorizată la maximum ca dascăl; un singur exemplu: mi-am văzut elevii și steagul țării mele pe ecranele din față ca exemplu de bună practică.

M-am simțit apreciată și prin obținerea premiului  First Runner Up Pattern Recognition,  primit de la vicepreședintele Microsoft Education, Antonio Salcito.  Acolo am cunoscut oameni minunați, fiecare lider în domeniul de activitate: Sonja Delafosse – Senior Manager Microsoft, Eve Psalti – director Microsoft, Mike Tholfsen – creatorul One Note și educatori dedicați din toată lumea.

Din Singapore am plecat în Dubai, la Global Education and Skills Forum, în cadrul căruia a avut loc și Gala Global Teacher Prize, unde au fost premiați cei mai buni profesori din lume. Aici i-am întâlnit pe prietenii mei virtuali, educatori de excepție, ocazie cu care am legat prietenii reale. Tot aici am discutat despre rolul educatorilor în promovarea Obiectivelor de Dezvoltate Durabilă, cu factori de decizie la nivel mondial: cu Al Gore – fostul vicepreședinte al Americii,  fondator al mișcării globale: CLIMATE REALITY, care prin  documentarul „Un adevăr incomod” a crescut gradul de conștientizare publică internațională privind schimbările climatice și a generat o mișcare pentru protecția mediului, documentarul fiind inclus și în programele de știință în școli din întreaga lume.

Cum m-am simțit când, la câteva zile de la discuția noastră despre criza climatică, am primit un mail în care am fost invitată să fiu parte a acestei mișcări globale? Am înțeles că educația este luată în serios în unele locuri, mi s-a întărit convingerea că SUNTEM  RESPONSABILI DE VIITOR și că de noi depinde să găsim soluții la problemele cu care se confruntă societatea, că suntem DATORI să ne împuternicim elevii.

APRILIE

În aprilie, am vizitat o școală de excepție din Dubai din rețeaua GEMS (cel mai mare furnizor de educație din Emiratele Arabe Unite), urmând ca în acest an să vizitez o altă școală cu care avem în derulare un proiect de schimb cultural referitor la SDGS – The Winchester School, Jebel Ali (GEMS). Aici am făcut schimb de idei despre cum ne putem împuternici elevii să protejeze mediul. Un exemplu de bună practică este realizarea unui tablou mural, creat cu 5.000 de capace de sticle din plastic.  În prezent, derulăm o campanie de conștientizare a rolului distructiv al plasticului asupra naturii prin diferite activități în școală.

Am ajuns să iau contact cu educația din Dubai prin fondatorul educației GEMS, Sunny Varkey (pe care l-am cunoscut în cadrul Global Teacher Prize, în martie), dar și printr-un părinte dedicat, Gina Fernandes, un adevărat avocat al protecției mediului. Ea crede că trebuie să fim conștienți de modul în care ne ocupăm de deșeuri. Să ne educăm pe noi înșine și pe copiii noștri; ei sunt viitorul nostru și ne datorăm nouă înșine să începem să facem ceva.

„Vreau să las o sămânță de conștientizare fiindcă ceea ce facem are consecințe. Nu suntem separați de mediul înconjurător – suntem mediul… Ceea ce lăsăm în mediul înconjurător vine înapoi pe farfuria noastră.”

Și pentru că faptele sunt mai importante decât vorbele, am participat la o ecologizare a plajei Kite din Dubai, iar din mucurile de țigări culese am creat tablouri cu țestoase. Ideea de a crea artă din gunoaie îi aparține Ginei și echipei de 8 mămici numite Spectacular8, care au creat în Dubai o adevărată mișcare ecologică, reușind, prin pași mici, dar semnificativi, să înlocuiască plasticul din întreaga școală (pahare, pungi, alte accesorii). Nargish Khambatta, directoarea GEMS Modern Academy, este încântată de implicarea părinților în  proiecte de sustenabilitate. Tablourile au ajuns la mai multe școli din Dubai și la școala „Oltea Doamna” din Oradea, dar și la Vatican, la Sfântul Scaun.

Am devenit Teach SDGS ambasador privind Obiectivele de Dezvoltare ale Națiunilor Unite. Munca mea ca ambasador este apreciată, devenind, pe parcursul anului, Ambasador Let’s do it Bihor, dar și fiind invitată la United Nations World Data Forum în octombrie.

MAI

În mai, am desfășurat mai multe activități cu elevii mei, extrașcolar,  privind obiectivele de dezvoltare durabilă, în cadrul proiectelor EduHeroes și The Innovation Project, unde alături de 462 de școli din 85 de țări, am învățat ce înseamnă durabilitate, inovație, creativitate, după care elevii au demonstrat că sunt foarte creativi prin materialele create.

Am fost invitată să susțin pentru comunitatea Aspire for Teachers, un webinar pe care l-am organizat la începutul lunii, am devenit ambasador în cadrul proiectului Looking@2020 și am participat la lecții Skype cu elevi din Rusia, Italia, Olanda, Ungaria și Malaezia. Elevii mei au creat un Centru de Acțiune al Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă în clasa noastră.

IUNIE

În luna iunie, de Ziua Școlii, am sărbătorit festiv reușitele și performanțele școlare și extrașcolare. Am sărbătorit Ziua Oceanelor, tot prin acțiuni eco.  Prin activitățile elevilor noștri, Școala Gimnazială „Oltea Doamna” este parte a programului My Museum in Your Classroom, fiind prezentată la Paris, la sediul UNESCO. Am organizat pentru colegii mei o sesiune de inițiere în tainele tehnicilor moderne de predare, grație Microsoft.

La sfârșitul lunii, am pornit cu elevii mei pe drumuri de munte, într-o tabără.

CITIȚI ȘI PARTEA A DOUA A ARTICOLULUI AICI

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Un răspuns la „Cel mai bun an? (prima parte)”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *