Skype in the classroom sau cum să îi captezi pe elevi la ore – TUTORIAL

Pentru că unii dintre elevii mei întâmpină dificultăți în a redacta compunerea de la subiectul II de la Evaluarea Națională (chiar dacă, aparent e foarte simplu să redactezi texte reflexive şi imaginative adică să povestești o întâmplare într-un anumit context sau să descrii ceva/pe cineva), conform programei pentru Evaluarea Națională în vigoare, am selectat câteva competenţe specifice și conţinuturi asociate:

  • identificarea valorilor etice şi culturale într-un text, cu exprimarea impresiilor şi preferinţelor (elemente etice şi culturale în texte literare şi nonliterare şi exprimarea propriei atitudini faţă de acestea);

  • redactarea unor texte reflexive şi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural; evidenţierea unor tr ăsături ale unui obiect (peisaj, operă de artă, persoană) într-o descriere;

  • redactarea unor scurte naraţiuni; continuarea unor dialoguri; redactarea unor texte argumentative (susținerea preferințelor și a opiniilor).

Pe lângă exercițiile clasice de formare a deprinderilor de scriere a acestui tip de compuneri, m-am gândit să le ofer situații concrete despre care să scrie. Am avut în vedere mai multe obiective:

  • Să îi pregătesc (mai) bine pentru Evaluarea Națională;

  • Să le transmit empatie și să le creez reziliență;

  • Să creez (pentru elevi și pentru mine) strategii anti-burnout prin care să gestionăm mai bine stresul și oboseala (da, suntem deseori epuizați de volumul mare de muncă);

  • Să aliniez învățarea la noile tendințe din educație;

  • Să învățăm prin joc și joacă chiar de la… Moș Crăciun și datorită performanțelor sale în gestionarea celei mai ample „operațiuni internaționale non-profit” care sunt, pentru noi, lecții valoroase de educație.

Câteva exemple:

  • Are o viziune generoasă, obiective onorante: misiunea Moșului, unanim acceptată, consolidată și arhicunoscută, este despre bunătate, generozitate, despre a dărui și a împărtăși. Sub haina sa roșie, acest super-erou de decembrie ne învață ce minunată e bucuria de a face cadouri, de a aduce fericire și zâmbete. Moșul e bun pur și simplu, de dragul „bunătății” („good for goodness sake”), fără să aștepte recompensă, fără să ceară ceva în schimb. În plus, obiectivele sale sunt clare, dinainte formulate (ce util e acest lucru pentru educație)

  • Vine întotdeauna, respectă termenele, nu înșală așteptările

  • Lucrează în echipă, deleagă, e bine organizat, anticipează

  • Găsește un echilibru între inovație și stabilitate

  • Se bucură de ceea ce face

Citiți articolul complet despre operațiunea lui Moș Crăciun aici, scris de Anca Nedelcu, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației.

Așadar, minunații mei elevi au scris în compunerile lor despre experiențele noastre Skype in the classroom și despre învățarea prin joc:

„… activitatea care mi-a ajuns la suflet a fost activitatea organizată de d-na de română. Chiar dacă a trebuit să stăm după ore, aceasta a unit mai multe școli de pe tot globul și m-a făcut să fiu mândră că sunt româncă. Proiectele colegilor mei, de la literatură la desen și artă, au fost prezentate în fața elevilor din mai multe țări. În ciuda diferențelor de limbă și de cultură, fiecare elev era interesat și fascinat de istoria țării, de obiceiuri și tradiții, de munca depusă de fiecare elev implicat.” spune Gabriela.

„În clasa noastră se întâmplă multe lucruri, însă cel mai mult mi-a plăcut atunci când am vorbit cu elevi de peste hotare. Chiar dacă am avut unele dificultăți tehnice, am reușit să le prezentăm, sub forma unui teatru cu marionete „Unirea de la 1918” și prin ce au trecut românii pentru a se uni. A fost o experiență grozavă pe care mi-aș dori să o repetăm.” descrie Ligia.

„La o sută de ani de România, școala noastră a făcut multe activități frumoase care ne-au amintit de obiceiurile specific românești. Cu mult timp înainte de 1 Decembrie, am început ora de desen cu niște desene prin care fiecare a creat ceva unic și special. Când le-am terminat, am decorat întreaga școală cu ele. Totul era atât de minunat! Mai ales că toată școala purta ia românească. În ziua Centenarului a vorbit un coleg, apoi am urmat eu. Am creat un teatru cu personajele participante la Unire, așa cum mi le-am imaginat eu, sub forma unor marionete. Mi-am imaginat chiar scena semnării „Declarației de la Alba Iulia” prin care s-a hotărât Unirea Transilvaniei, Banatului, Crișanei și Maramureșului cu Regatul Român. Am fost foarte mândră să le prezint elevilor străini această pagină importantă din istoria noastră prezentată literar-artistic.” – Timea.

„… altă zi de școală, același tip de ore: profesorii vin, scriu ceva pe tablă și dau tema. Mereu același lucru. Până când, o profesoară super a găsit o metodă nouă de învățare. Intră în clasă cu laptopul și ne cere să ne scoatem telefoanele. Wow, chiar? După ce ne explică că vom învăța jucându-ne, începem. Câtă atenție, concentrare, bucurie, iar lecția a fost învățată mai ușor și mai plăcut. Astfel de ore sunt iubite de elevi și așa învățăm mai ușor. Și alți profesori încearcă de dragul nostru, ceea ce contează. Învățatul nu trebuie făcut numai cu cartea și cu caietul. Abia aștept următoarea oră interactivă de română.” – Ioana.

„O activitate care m-a marcat cu adevărat: am creat proiecte, compuneri și machete pentru a ilustra importanța Centenarului. Așa am aflat toți mai multe despre istoria țării noastre” – Petra.

„Orele trec repede când te distrezi, parcă au trecut două secunde când am intrat în direct cu elevii din India.” – Iannis.

„Doamna profesor de română ne-a anunțat că vom avea în ziua următoare o lecție Skype cu o clasă de elevi dintr-o altă țară. Am așteptat ora cu tot dragul.” – Iasmina.

„Știind că suntem foarte obosiți, după un semestru foarte greu, d-na prof. ne-a dăruit o oră altfel, în care am călătorit virtual prin tradițiile din România și Vietnam.” – Briana.

„Cadoul d-nei prof de Moș Nicolae a fost să ne împărtășim tradițiile cu elevii școlii Vinschool din Vietnam alături de profesorul lor, Trung Luu. Chiar dacă suntem în clasa a 8-a, avem nevoie de asfel de ore de neuitat.” – Alex.

„D-na prof. s-a gândit să ne facă o surpriză. Ea mereu încearcă să ne facă orele mai interesante și captivante pentru ca noi să venim cu drag la ora ei și să fim interesați de ceea ce se întâmplă și nu plictisiți.” – Andreea.

„Pentru mine, ora de română este un motiv de bucurie să mă trezesc în fiecare dimineață la ora 6:30. Oricine își dorește astfel de ore.” – Elysia.

„Noi, profesorii de astăzi, simțim că suntem între două lumi: pe de o parte lumea în care ne-am format; pe de altă parte lumea elevilor noștri și a părinților acestora. Elevii noștri nativ digitali, legați de tehnologie (și uneori dependenți de ea) vin la școală cu un profil educațional sensibil, schimbat față de ceea ce știau profesorii lor despre ei: au o deschidere spre nou dublată de o anumită superficialitate, se „aruncă cu capul înainte” și nu țin seama de riscuri, sunt multitasking, sunt mai puțin doritori să se implice în proiecte pe termen lung (au o capacitate de a răbda redusă).” – Ion-Ovidiu Pânișoară.

Fiecare dintre noi are de ales între două opțiuni: „Poți să trăiești în lume așa cum este ea, dar poți să și muncești ca să creezi o lume așa cum ar trebui să fie.” spunea Michelle Obama.

Eu am ales. Voi?

Nu uita: nu poți schimba toată lumea, dar poți schimba clasa la care predai. De aceea, dacă vreți să aflați cum setați o lecție prin intermediul instrumentului Skype in the classroom, vizualizați tutorialul următor:

P.S.: Am scris acest articol inspirată de elevii mei, care au scris așa frumos despre activitățile noastre. Știu că am elevi minunați. Mi-o dovedesc aproape zilnic.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *